جنگ جديد رسانه ملي با سلامت خانواده ها
نوشته شده توسط : حسين همتي
الف- تاثيرات جسمي:
کارشناس شبکه پنج در برنامه روانشناسی که در ارتباط با آسیب های ناشی از تلویزیون بر روی جسم کودکان صحبت می کرد، گفت: «امروزه ثابت شده تماشای تلویزیون اصلا برای کودکان خوب نیست البته یک مدت کوتاه و محدود خالی از اشکال است اما اگر این بخواهد خیلی طولانی شود حتما خطرات بدی برای فرزندان ما دارد و این در حالی است که برای بزرگترها هم توصیه نمی شود.»
وی در ادامه با مطرح کردن نتیجه تحقیقاتی که در نیوزیلند صورت گرفته افزود: «متخصصین در نیوزلند طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که بچه هایی که در دوران کودکی ساعت های زیادی را جلوی تلویزیون می نشینند و حین تماشا از تنقلات استفاده می کنند در سن ۲۵ سال به بعد می توانند به مشکلات جسمی جدی مثل فشار خون یا کلسترل بالا و چربی خون، مبتلا شوند.»
وی در ادامه مضرات ناشی از استفاده تلویزیون و کامپیوتر افزود: « اشعه و امواجی که از تلویزیون یا کامپیوتر ساطع می شود می تواند به مغز کودک آسیب برساند. البته در این نکته فرقی بین کودکان و بزرگسالان نیست، منتهی چون کودکان حساس ترهستند و در مراحل رشد به سر می برند در آنها شدت بیشتری دارد و مسلما برای آنها بدتر خواهد بود.»
وی در ادامه با اشاره به آسیب های اجتماعی ناشی از کثرت استفاده از تلویزیون در کودکان تصریح کرد: «تلویزیون علاوه بر آسیبی که به مغز کودک می رساند بد آموزی آن موجب می شود تا بچه نتواند روابط اجتماعی را درست یاد بگیرد. بچه ای که دائما جلوی تلویزیون نشسته باشد مسلما با بچه ای که در مهد کودک یا با دوستان خودش ساعت ها بازی می کند فرق دارد.»
وی در پایان به دیگر آسیب های جدی تماشای زیاد تلویزیون در کودکان اشاره کرده و یادآور شد: «تلویزیون باعث از بین رفتن خلاقیت، آسیب دیدن چشم و سیستم عصبی کودکان است.»
ب- تاثيرات بر روي مغز:
محققان می گویند تماشای تلویزیون اثرات مخربی بر مغز کودکان می گذارد. مطالعات جدید نشان می دهد تماشای تلویزیون سبب می شود توسعه بخش شناختی و توسعه بخش مربوط به مهارتهای حرف زدن در مغز کودکان به تأخیر افتد.
به گزارش پایگاه اینترنتی هلث دی نیوز ، این مساله بویژه در کودکانی که برنامه های مربوط به بزرگسالان یا نوجوانان را تماشا می‌کنند بیشتر است. کودکانی که یک ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند عملکرد مربوط به رشدشان در مغز در مقایسه با کودکانی که کمتر تلویزیون تماشا می کنند تا یک سوم کاهش می یابد.
شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که والدینی که به همراه کودکانشان به تماشای تلویزیون می پردازند شانس گفتگو با یکدیگر،‌بازی کردن و تعاملاتی را که برای یادگیری ضروری است از دست می دهند. این تحقیق بر روی دویست و پنجاه و نه خانواده کم درآمد در نیویورک انجام شد.
مطالعات دیگر که بر روی خانوادهای پر درآمد نیز انجام شد نتایج مشابهی در بر داشت. به گفته محققان تماشای تلویزیون نه تنها از نظر آموزشی برای کودکان مفید نیست بلکه مانع رشد و توسعه کودکان می شود.
به گزارش پایگاه اینترنتی هلث دی نیوز، دانشمندان تأکید می کنند کودکان زیر دو سال به هیچ وجه نباید تلویزیون تماشا کنند.
البته ان شاء الله در مقاله بعدي به اثرات ديگر تاثير تلويزون بر روح و روان و شخصيت و ارتباطات كودكان خواهيم پرداخت.
مهمترین بیماری های ناشی از تماشای بیش از حد تلویزیون :
▪ چاقی مفرط
تلویزیون و تماشای بیش از حد آن این روزها عامل اصلی چاقی مفرط در نوجوانان و جوانان کشورهای غربی است. محققان معتقدند، اگر چاره ای برای این معذل اندیشه نشود، ممکن است روزی بیمارستان ها دیگر جایی برای بیماران قلبی و دیابتی نداشته باشد.
▪ سلامت جسمی
تماشای تلویزیون رابطه مستقیم با فعالیت، فرم اندام و سلامت پوست دارد. پوست افرادی که وقت زیادی را پای گیرنده های تلویزیونی و یا صفحه نمایش رایانه ها سپری می کنند، بسیار آسیب پذیر و کدر است.
▪ مشکلات قلبی
تلویزیون در دراز مدت می تواند عاملی برای بیماری های قلبی – عروقی باشد. افزایش کلسترول و بیماری های قلبی ارتباط تنگاتنگی با استرس ناشی از تماشای برنامه های تلویزیونی دارد.
▪ متابولیسم
متابولیسم یا کاهش سوخت و ساز در بدن از دیگر خطرات تماشای زیاد تلویزیون است. متابولیسم و پرخوری در کنار هم به چاقی مفرط و بیماری های لاعلاج منجر می شود.
▪ کاهش بینایی
امروزه بیش از عوامل ارثی، تلویزیون بر بینایی افراد تاثیر گذار است. خیره شدن به صفحه نمایش تلویزیون و رایانه در دراز مدت، بی شک به نزدیک بینی منجر می گردد.
▪ آلزایمر
تماشای تلویزیون بین ۲۰ تا ۶۰ سالگی از عوامل شایع آلزایمر یا فراموش کاری در کشورهای غربی است.
▪ بلوغ زودرس
تماشای تلویزیون بخصوص در شب، تولید و ترشح هورمون ملاتونین را به کاهش داده و سن بلوغ را به شدت کاهش می دهد.
▪ سرطان
کاهش هورمون ملاتونین، ممکن است به DNA های سرطان زا، توان بخشیده و موجب بروز سرطان شود. محققان رابطه بین کم خوابی و سرطان را اثبات کرده اند.
▪ اختلالات خواب
دکتر ساجدی دانشيار دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در اين زمينه می‌گوید: «اختلالات خواب از مشکلاتی است که بخصوص در مورد شیرخواران و نوپایانی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند، مطرح می‌شود. این مشکل میان این گروه سنی، بر رشد و تکامل کودک و حتی سیستم ایمنی او نیز تاثیر می‌گذارد. 
این در حالی است كه بيشترين مدت زمان ديدن تلويزيون براي كودكان ۲ ساعت در روز است



:: موضوعات مرتبط: حسين همتي , مقالات , ,
:: بازدید از این مطلب : 636
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: